Unde dai și unde…crapă?

Deseori sunt rugată de jurnaliști să-mi exprim opiniile pe teme de resurse umane și dezvoltare pentru redactarea unor materiale. În funcție de răgazul pe care mi-l permit pentru a scrie aceste răspunsuri, consider că este firesc să ne ajutăm reciproc și să contribui astfel la o schimbare a calității vieții cititorilor online sau print a oricărei publicații. Pagina de “media” ilustrează parteneriatul meu cu toți cei care mi-au solicitat acest lucru. iStock_000012941317XSmall

In urmă cu câteva săptămâni am primit un telefon de la o persoană cunoscută care mi-a cerut să o sprijin în elaborarea unui material pe tema coachingului. Am considerat că experiența acumulată din perspectiva angajatorului, dar și cei doi ani de antreprenoriat, ar putea să pună în lumină aspecte interesante pentru materialul vizat.

Iată întrebările la care am răspuns.

1. Cum ați început acest business?

Yourway Counseling s-a născut în urmă cu doi ani dintr-o nevoie acută de schimbare. Profesam în piața de HR de mai bine de 16 ani și părea că nicio structură deja existentă numai răspundea exact dorinței mele de a aplica expertiza acumulată în acest răstimp pe oameni. Așa am decis că-mi voi construi propria companie care va lucra cu și pentru oameni.
Clienții Yourway sunt segmentați în trei piete dedicate: cea de Business, companii și angajații acestora sau persoanele individuale care accesează prin fonduri proprii serviciile noastre. O a doua piață este cea a studenților și tinerilor profesioniști, iar cea mai tânără dar la fel de importantă, este piața elevilor. În acest palier de expertiză, serviciile noastre sunt accesate de minori prin reprezentanții lor, părinți sau instituțiile de învățământ (privat sau de stat) unde au statutul de elev. Pentru toți clienții noștri, specialiștii Yourway caută și identifică soluții de dezvoltare personală în acord cu domeniile profesionale sau în care vor studia pentru a deveni profesioniști cu potențial ridicat. Pe scurt, identificăm și dezvoltăm potențial indiferent de domeniu sau de țara în care aceștia aleg să trăiasca sau să studieze și profeseze. Ajutăm oamenii să dea ce au mai bun din ei pentru domeniul care îi reprezintă garantând astfel satisfacția și perfomanța profesională pe termen lung.

2. Cum ati caracteriza piața de coaching în momentul de față? Cât de mare este cererea? Din ce zonă vin clienții?

Piața de coaching din Romania este într-o creștere exponențială din mai multe puncte de vedere. În primul rând, clienții sunt cei care generează o creștere prin multitudinea de nevoi identificate. Este și la modă, trebuie să recunoaștem, și mai bine primit un proces de dezvoltare individual, în contextul crizei economice. Din perspectiva mea, ritmul mai firesc în care angajatorii își propun să obțină rezultatele a lăsat un ragaz al introspecției din perspectiva de angajat. De aici provine cea mai mare parte a clienților, din rândul angajatorilor care pun la dispoziția echipelor de top și middle management pachete personalizate de dezvoltare în acord cu nevoile lor dar corelate și cu strategia companiei în care profesează.

3. Cum arată și cum de se desfășoară o oră de business coaching?

Ședințele de business coaching ar trebui să se desfășoare în acord cu standardele ICF (International Coach Federation) fie că cei care prestează aceste servicii sunt membri activi, sau nu, ai acestui for internațional. Dar mai presus de acestea, cred că relatia coach – coachee este foarte personală și trebuie să funcționeze de la sine. In cazul meu, este serviciul pe care nu mi-l propun niciodata să-l vând ci cel care se cumpără, se solicită de către client. Vine ca o continuare firească a unei relații profesionale de care ambele părți sunt mulțumite. O ședință de coaching este o binemeritată răsplata pentru cei care își doresc să facă schimbări de comportamente în folosul personal și al angajatorului. Este un proces solicitant dar cu rezultate măsurabile care aduc satisfacția ambelor părti implicate.

4. Care este tariful pentru o ședință de business coaching?

Din experiența mea din ultimii doi ani de antreprenoriat, tariful a scăzut simțitor și se încadrează între 100 și 500 de euro+TVA/ședință. Sigur că în oferte se ține cont de pachetele de servicii care sunt accesate de către clienți, de amplitudinea proiectelor derulate și numai puțin semnificativ, de bagajul cu care clientul individual pleacă în această călătorie cu scop bine definit.

5. Cum s-a dezvoltat fenomenul de life coaching in Romania?

Cred foarte mult în acest concept pentru că atingerea oricăror obiective profesionale are la bază echilibrul din viața personală. Este și motivul pentru care Yourway Counseling are ca misiune Life & Career Counseling. Și mai cred în el pentru că l-am experimentat cu success în perioada în care am făcut o cotitură majoră în viața mea profesională. Mi-am angajat propriul coach care a susținut o altă etapă a dezvoltării personale în acord cu vârsta și nevoile mele.

6. Care este profilul clienților?

Clienții unui life&business coach sunt persoane care au nevoie să conștientizeze stările de disconfort și să treacă printr-un proces susținut de schimbare. Trebuie să menționez că nu oricine, oricând, oricât de la moda ar fi să ai propriu coach, poate trece cu succes prin acest proces pentru că este unul care presupune un efort susținut. Setarea unui obiectiv major stă la baza întregului exercițiu de dezvoltare iar dacă acest serviciu este pus la dispoziția angajatului de către companie fără să fie în acord cu nevoia acestuia, este doar o pierdere de resurse: umane, financiare și de timp. Vorbesc din experiența fostului angajator care a probat acest tip de serviciu pentru salariați și am putut observa progresul dar și insuccesul acestui tip de program de dezvoltare individual. Persoana dedicată trebuie să aibă posibilitatea să-și aleagă coachul cât și obiectivele la care vor lucra. Atât timp cât acestea sunt setate de către angajator și agreate doar de coachul angajat de acesta dar nu pot fi atinse de catre angajator, nu se vor putea măsura rezultatele procesului.

7. Ce aptitudini, cunoștințe, pregătire trebuie să aibă un life coach?

În privința aptitudinilor, consider esențială disponibilitatea pe care coachul trebuie să o manifeste în relația cu clientul său. Vorbesc de o adaptare permanentă, o oglindire a trăirilor acestuia și empatie la cel mai înalt nivel. Cunoștințele teoretice se înmagazineaza în școlile de coaching pe care fiecare alege să le urmeze, unii din practicieni îmbinând tehnicile învățate poate chiar în școli diferite de coaching. Cât despre pregatire, personal simt că sunt într-un proces permanent pentru clienții mei și mi se pare firesc ca așa să pot fi alături de ei. Este un exercițiu pe care îl găsesc similar cu sportul de performanță: nu poți pregăti pe nimeni să devină mai bun în ceea ce face dacă nu ești chiar tu în formă maximă.

8. Care este tariful unei ședinte de life coach?

Tarifele sunt similare cu cele din segmentul business coach, doar modalitatea de plată poate fi una adaptată clientului cu precădere persoane fizice (în tranșe, în sistem avans la deschiderea proiectului și cu plata integrală la atingerea obiectivului, etc.).

Aici găsiți modul în care răspunsurile de mai sus au fost parțial inserate în articolul “Viața de după business” apărut în nr. 31 al revistei “Business Magazin”.

Am ales să practic coachingul cu aproape un an în urmă răspunzând cerinței clienților mei. Pe site-ul Yourway Counseling nu au fost promovate dedicat aceste servicii. Certificarea în profesia de coach am obținut-o de la “Sir John Whitmore” recunoscut ca “părintele coachingului” la primirea President’s Award de catre International Coach Federation (ICF). Pentru cei fascinați de cifre, costurile aferente se pot deduce intrand pe site-ul “PCI”.

Ținând cont că:
– acest articol nu a fost scris la cererea mea,
– nu am fost informată de modul în care opinia mea referitoare la piața de coaching din România va fi folosită,
– consider o confuzie de concepte asemănarea calității de cursant cu cea de coachee , ilustrată în articol de afirmația “o sesiune de business coaching este un soi de training”,
– la sesizarea mea, în urma newsletterului primit de la Business Magazin prin care mi s-a anunțat apariția articolului, privind erorile de server și observațiile mele mi s-a răspuns că ediția print este cea concludentă în privința conținutului,
– practic coachingul respectând normele școlii prin care am ales să mă certific în acest domeniu și implicit “The ICF Standards of Ethical Conduct “,

vă invit să delimitați cât din conținutul acestuia este în concordanță cu afirmațiile de mai sus.

Cu această ocazie fac publice serviciile mele de life and business coaching.
Mai multe detalii într-un capitol dedicat al site-ului.