Studiu de caz – student

Raport pentru: A.Z, 20 de ani, în anul II la ASE

A.Z este studentă în anul II la ASE. iStock_000004879391XSmall
Anul I de studenție nu a necesitat un efort susținut, astfel că A.Z a resimțit nevoia unei activități suplimentare stimulative. A reușit să obțină un job part-time în paralel cu școala.
După 6 luni de muncă într-o funcție suport în sistemul bancar, A.Z își dă seama că activitatea profesională pe care o desfașoară nu i se potrivește.
Încep întrebările?
Oare e timpul să fac o schimbare, chiar dacă am intrat din prima la ASE?
Ce-ar fi să încerc la medicină veterinară, urmându-mi instinctele?
Dragostea pentru animale și disponibilitatea de a le ajuta o fac pe A.Z să-și pună serios problema reanalizării posibilitățiilor de continuare a studiilor în domeniu.

JVISTM

Jackson Vocational Interest Survey DEZVOLTAT DE DOUGLAS N. JACKSON, PhD

Raportul conține 20 de pagini, mai jos este selectat un fragment relevant pentru concluziile consilierului de carieră.

CONDUCERE DOMINANTA

Puterea preferintei: 99

Scala Conducere Dominanta este o scala a stilului de munca, adica implica mai degraba o preferinta
pentru lucrul într-un anumit tip de mediu sau pentru un serviciu în care un anumit tip de
comportament reprezinta norma, decât un interes pentru o activitate anume. Scala Conducere
Dominanta identifica persoanele care prefera un stil de conducere asertiv sau chiar agresiv si bazat pe
forta.
Un scor mare pe scala Conducere Dominanta semnifica faptul ca persoanei îi plac pozitiile de
autoritate, în care poate superviza direct si activ alte persoane si în care poate avea o parere critica
referitor la munca altora.

Aceste persoane au o preferinta pentru a fi lideri autoritari.
– Le place sa dea ordine, sa fie cei care decid ce sarcini trebuie sa fie îndeplinite de ceilalti, chiar daca
acestea depasesc uneori competenta subordonatilor.
– Evalueaza rezultatele muncii celorlalti si discuta de pe o pozitie ascendenta cu persoanele care au
gresit, dar nu cu scopul supervizarii sau a acordarii ajutorului, ci cu scopul criticii si acordarii de
pedepse.
– Sunt persoane care prefera stabilirea de pedepse dure, ajungând pâna la opriri de bani din salariu si
amenintari cu concedierea.
– Angajeaza si concediaza oameni.
– Le place sa fie persoanele care stabilesc regulile si regulamentele la locul de munca.
– Sunt în acelasi timp responsabile cu aplicarea acestora si cu mentinerea ordinii în grupul de munca.
– Îi sanctioneaza pe cei care nu respecta aceste reguli si regulamente.
– Printre responsabilitatile lor se numara si sanctionarea angajatilor care întârzie, care nu respecta
pauzele de lucru, care au un comportament neadecvat sau care nu respecta codul de conduita.
– Sunt considerati de catre ceilalti neprietenosi din cauza faptului ca au cerinte exagerate de la oameni
si pentru ca nu pot iesi din rolul de lider autoritar în relatiile cu colegii lor.
– Le place sa aiba mereu dreptate.
– Încurajeaza într-un grad redus participarea colegilor la stabilirea sarcinilor si a regulilor la locul de
munca.
Un copil sau adult cu scor mare la aceasta scala este descris ca fiind: curios, curajos, energic, impulsiv, competitiv, întreprinzator, expansiv, mobilizator, istet.
Un copil sau adult cu scor mic la aceasta scala este descris ca fiind: închis în sine, conventional, docil, nemultumit, conservator, speriat, temator, moderat, supus.

ASERTIVITATE
Puterea preferintei: 98
Un scor înalt la această temă indică o preferință pentru lucrul în situații în care persoana evaluată își poate exercita controlul și în care autoritatea sa este clar definită. Acestor persoane le place să își exercite autoritatea asupra altor oameni și fac acest lucru cu încredere în sine, fără a cere sfatul sau sprijinul altor persoane. Persoanele care obțin scoruri mari sunt văzute drept sincere și directe cu ceilalți și le place să lucreze cu alți oameni, în special dintr-o poziție dominantă. Persoanele care lucrează în mediile unde acest stil de leadership este adecvat, cum ar fi mediul militar, obțin scoruri înalte la această temă.

Recomandări

Concluzia consilierului de carieră este că nu domeniul în care studiază și profesează A.Z este greșit ales ci modul în care își manifestă dorința de a conduce.
Ar fi util pentru ea să încerce ponderarea acestei preferinței marcante.
Aceasta manifestare, pentru care alții o invidiază, în cazul lui A.Z, care ocupa un statut de junior atât în facultate cât și în profesie, a determinat-o să iasă din context.
Fiind o fire atât de indepenedentă și sigură pe ea, care nu consideră ca cineva îi poate indica să facă lucrurile altfel, nu a tolerat subordonarea și cu atât mai mult, rigurozitatea școlară.