Fondurile europene, în vederea pregătirii elevilor, nu sunt pentru toată lumea

Compania “YOURWAY”, specializată în evaluare vocaţională, vizează trei segmente de clienţi – minorii, studenţii şi sectorul business. Trei ani de activitate are compania unică pe piaţă, care şi-a propus de la început să nu irosească capitalul profesional, ci, dimpotrivă – să “stoarcă” tot potenţialul din oameni, pentru ca piaţa muncii să aibă oameni diverşi şi bine pregătiţi. “YOURWAY” este drumul pe care l-a urmat Mihaela Feodorof, ghidată de dorinţa de a lucra cu oamenii şi având un real suport în acest sens, după 16 ani petrecuţi în BRD, în cadrul departamentului de resurse umane.

Deşi pare un serviciu pentru o clasă superioară, investiţia într-o evaluare vocaţională o poate face oricine, adaugă Feodorof. Pentru minori – investiţia este de 80 de euro, iar pentru cei din liceu – de 120 de euro, preţuri fără TVA. Atelierele pentru minori au un preţ de 150 de lei pe zi.

* Evaluare vocaţională în valoare de 100 de euro
Având nevoie de un buget relativ redus pentru început, de circa 10.000 euro, folosit pentru obţinerea licenţelor şi pregătirea angajaţilor, iar pe lângă asta avantajul deţinerii unei proprietăţi private unde să-şi desfăşoare activitatea,”YOURWAY” a reuşit să obţină, anul trecut, o cifră de afaceri de 30.000 de euro. Cosmin Alexandru (n.r fost director “GFK”, în prezent luând tot drumul antreprenoriatului) a fost cel care a ajutat-o pe Mihaela Feodorof cu brandul şi logo-ul. Cu o pregătire în filologie, doamna Feodorof nu exclude cifrele din afacerea sa şi se gândeşte la o creştere semnificativă a afacerii pentru acest an, până la 50-60.000 de euro. Principala ţintă o reprezintă creşterea procentului pe segmente de business – prima jumătate a anului acesta arătând o evoluţie importată, cu 30% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, al segmentului de minori (din punct de vedere al numărului de clienţi şi a cifrei de afaceri).

Estimarea privind dublarea cifrei de afaceri are la bază investiţia realizată pentru lărgirea spaţiului de pregătire a minorilor, bugetul de 100.000 de euro contribuind la amenajarea unui spaţiu de desfăşurare a atelierelor. Posesoarea companiei ne-a mai declarat: “Obiectivul nostru pentru acest an este de a avea venituri cuprinse între 3.000 de euro şi 5.000 de euro de pe urma activităţilor cu copiii, lunar. Deocamdată realizăm între 2.000 de euro şi 3.000 de euro. În activităţile cu copiii, «Şcoala Altfel» şi «Săptămâna Altfel» (n.r programe care îşi propun implicarea elevilor şi a dascălilor în activităţi nonformale, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extra-şcolare şi competenţele în domenii cât mai diverse şi interesante) au fost nişte bucurii pentru noi, şi au ajutat la creşterea despre care vorbeam”.

* “Autoritatea de Management POS DRU a decis că liceenii nu mai reprezintă o prioritate”

Mihaela Feodorof s-a gândit la extinderea afacerii şi în alte oraşe din ţară. În acest sens, a încercat să acceseze fonduri europene pentru a merge la cinci-şase licee din afara oraşului, oferindu-şi serviciile în mod gratuit. Domnia sa ne-a spus: “Din păcate, fondurile europene nu sunt pentru toată lumea, toţi apropiaţii mi-au spus să-mi văd de treabă dar m-am încăpăţânat, gândindu-mă că e vorba de viitorul ţării. N-am reuşit, autoritatea care gestionează programul POS DRU, din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS) şi finanţat prin fonduri europene a decis că liceenii nu mai reprezintă o prioritate, firma de consultanţă mi-a spus să mut proiectul pe studenţi pentru că am pierdut mulţi bani şi mult timp. Am lucrat la proiect un an de zile, am încercat de două ori să accesăm fondurile, aveam nevoie de 500.000 de euro care facilitau 2.400 de liceeni să beneficieze în mod gratuit de consultanţă vocaţională gratuită. “Aştept parteneriatele cu ONG-urile şi cu companiile, pentru a susţine astfel de proiecte”, adaugă Feodorof.

* Lipsa unei pregătiri anterioare se vede în rezultatele de la BAC

Programul finanţat prin fonduri europene pe care Mihaela Feodorof dorea să-l desfăşoare asigura centrelor universitare din ţară şi din afară studenţii de care chiar aveau nevoie, şi nu doar unii care să le umple băncile: “Anul acesta sunt peste 200.000 de locuri în facultăţile universităţilor din ţara noastră şi 80.000 de posibili candidaţi, iar eu cred că între 3-5% dintre aceştia vor pleca la studii în afară”, estimează reprezentanta “YOURWAY”.

* “Pregătirea pentru carieră trebuie să înceapă din primele clase”

Fondatoarea “YOURWAY” consideră că la liceu este deja prea târziu pentru o evaluare vocaţională urmată de o pregătire, şi recomandă ca acest procedeu să înceapă de la clasele primare. Potenţialul pieţei este descris de doamna Feodorof astfel: “Undeva în pragul adolescenţei, când se conturează personalitatea, tinerii au nevoie de un suport ştiinţific care să le demonstreze părinţilor că tânărul trebuie să-şi mai urmeze şi inima, nu numai raţiunea”.

Aşa s-a creat prima piaţă pe care o are în vedere “YOURWAY”. Piaţa minorilor s-a format din dorinţa antreprenoarei de a nu se opri la 18 ani: “Mi-am dat seama că nu e corect deloc. În acelaşi timp, a contribuit şi experienţa mea de a întâlni tineri care erau frustraţi pentru că au fost influenţaţi de părinţi în alegerea meseriei”.

Ce face “YOURWAY” pentru minori este să descopere care este profilul copilului, care sunt barierele în cazul în care el nu comunică bine, şi care este platforma pe care părintele trebuie să i-o asigure ca el să poată să îşi înfrângă această limită. Deţinătoarea afacerii a constatat surprinzător de multe blocaje ale copiilor de-a lungul timpului, relaţia dintre aceştia şi sistem (învăţător) – principala cauză.

Pe segmentul adolescenţilor, sunt evaluaţi cu precădere elevi din clasele a X-a şi a XI-a. Acestora le sunt arătate primele două-trei domenii spre care ar trebui să se îndrepte, dar şi ultimele, cu care nu ar face performanţă, ci mai degrabă ar îngroşa numărul angajaţilor mediocrii. Feodorof precizează: “Clienţii noştri nu sunt elevii care nu au luat bacalaureatul. Clienţii noştri sunt dintr-o categorie de oameni responsabili care îşi pun nişte întrebări. Rezultatele de la BAC se datorează acestei amorţiri de 20 de ani încoace. Noi (n.r în România) am tot coborât ştacheta, nu ne-am precocupat de modul în care s-a transformat profilul tânărului. Am lucrat cu aceiaşi profesori dintr-un sistem rigid, iar distanţa a devenit foarte mare. Atât de mare încât adolescentul nu a mai putut trece această prăpastie”.
* Clienţii business – implicare directă cu rezultate până în şase luni

În companii, angajaţii “YOURWAY” lucrează cu oamenii cheie, de la cel mai înalt nivel, care au echipe în subordine, echipe care au nevoie de o îndrumare pentru a aduce un plus în profitul companiei prin alcătuirea unui plan de carieră. În trei sau şase luni reprezentanţii promit reclădirea echipei şi valorificarea potenţianului personalului la cel mai înalt nivel.

Printre clienţii mediului de afaceri se înscriu mai mult multinaţionalele, dar şi acţionari pe cont propriu. Clienţii vin din zona de asigurări, IT, bănci, media, construcţii.

* O piaţă nişată, intens promovată prin referinţe

Doamna Feodorof ne-a spus că nu cunoaşte existenţa altor companii de acest fel în ţara noastră şi a ţinut să ne precizeze că echipa ei este formată din psihologi certificaţi, cu experienţă de peste cinci ani în domeniu. Deşi acum antreprenoarea şi-a propus să acorde o mai mare atenţie sectorului de minori, abia în acest an a început promovarea acestor servicii.

“Afacerea am promovat-o numai online la început, prin intermediul site-ului şi blog-ului. Serviciile pentru minori nu le-am promovat până anul acesta, decât exclusiv pe site, însă primul client «YOURWAY» a fost un părinte cu un minor, astfel că am realizat potenţialul pieţei”, povesteşte Mihaela Feodorf, adăugând: “Promovarea acum funcţionează mai mult pe recomandări, părinţii şi copiii povestind în stânga şi în dreapta cum au găsit răspunsul la întrebările pe care le aveau. Este cea mai bună carte de vizită şi ţin foarte mult la calitatea serviciilor”.

De asemenea, “YOURWAY” are parteneriate încheiate cu câteva şcoli private şi cu licee – promovând la şedinţele cu părinţii serviciile oferite.

Conducătoarea afacerii asigură activitatea în companie alături de trei angajaţi în sectorul minorilor (psihologii de care ne povestea) şi încă trei salariaţi în zona de business, aceştia din urmă ocupându-se şi de evaluarea elevilor şi studenţilor.

Mihaela Dalar Stanca
* Parcursul profesional

“Când m-am înscris la filologie, eram convinsă că voi ajunge critic literar. Am avut norocul să primesc un job în HR în cadrul primei bănci private din România, în timpul studiilor, şi eram convinsă că voi pleca de acolo după finalizarea studiilor. Mi-a plăcut să lucrez cu oamenii şi am rămas… 16 ani în BRD”, povesteşte Mihaela Feodorof, fondator “YourWay”. Experienţa acumulată în lucrul cu oamenii şi faptul că are trei copii în sistem o ajută pe antreprenoare să îşi crească afacerea, ştiind exact ce este de făcut.

Programul doamnei Feodorof începe uneori de la 7:30 şi se termină în jur de 21:00. Locuinţa sa, situată aproape de sediu, o ajută să păstreze echilibrul între serviciu şi viaţa personală. Printre întâlniri, interviuri şi muncă administrativă, doamna Feodorof scrie articole pentru presa de business, presa de HR şi presa pentru copii.

* 10.000 de euro este investiţia iniţială în afacerea “YourWay”, fără a include sediul.

* În activităţile cu copiii, “Şcoala Altfel” şi “Săptămâna Altfel” au fost nişte bucurii pentru noi şi au ajutat la creşterea cu 30% a sectorului de minori, în prima jumătate a acestui an, comparativ cu 2011″.

* 60.000 de euro este cifra de afaceri estimată pentru companie, în acest an.

Articol aparut in Bursa.