Idee de afacere: arhitect de cariere

Mihaela Feodorof, fost director de recrutare la BRD, a doua cea mai mare bancă din România, îşi propune să creeze o punte între ceea ce doresc angajatorii şi ceea ce oferă şcoala românească, printr-o metodă aparent simplă – face evaluări vocaţionale şi le recomandă copiilor respectivi cariera pentru care sunt cei mai potriviţi. Ce presupune afacerea sa de nişă şi cât de profitabilă este „scanarea” abilităţilor elevilor şi studenţilor?
„În activitatea de recrutare în rândul studenţilor şi adulţilor am regăsit mulţi candidaţi blazaţi, fără apetit în ceea ce priveşte viaţa profesională”, povesteşte Mihaela Feodorof cum i-a venit ideea lansării unei afaceri în domeniul evaluării vocaţionale şi a abilităţilor, pornind de la nivelul copiilor.

Cu o investiţie iniţială de aproximativ 10.000 de euro, bani necesari pentru achiziţia de licenţe, instrumente psihologice de evaluare şi formare a personalului, antreprenoarea a pus pe picioare o afacere – firma Yourway – care anul trecut a generat un rulaj de 30.000 euro şi care are trei divizii principale – consultanţă în resurse umane pentru companii, evaluare vocaţională a elevilor şi consiliere profesională pentru adulţi. Fostul director de la BRD, care a recrutat peste 6.000 de persoane în cadrul băncii, îşi propune să transforme elevii de azi în angajaţii ideali de mâine, care să îşi exploateze la maximum potenţialul.

Cu o experienţă în domeniul resurselor umane de aproape 20 de ani, Mihaela Feodorof spune că numai activitatea de consiliere a copiilor îi aduce venituri de 2.000 euro pe lună, cu 30% mai mari decât în aceeaşi perioadă a anului trecut. Ţinta sa este să ajungă în scurt timp la încasări lunare de 5.000 euro. „Acum primim cinci cereri pe săptămână de evaluare pentru copii”, precizează antreprenoarea, menţionând că tariful pentru un test se ridică la 100 de euro.

Testul de evaluare a abilităţilor, avizat de Colegiul Psihologilor din România şi dedicat coacestora ce domeniu este potrivit pentru ei şi ce abilităţi trebuie să dezvolte pentru a face performanţă. „Dacă un copil are un profil raţional şi este mai interiorizat, îl ajutăm să relaţioneze”, explică specialistul, menţionând că pentru această categorie organizează şi ateliere în continuarea procesului de evaluare. Aceasta mărturiseşte că aplicarea testului a fost utilă până şi pentru propriul său copil, despre care credea că are vocaţie în zona relaţionării: „Am aplicat evaluarea şi am descoperit că are vocaţie pentru ştiinţe exacte”.

Destine schimbate

Mergând mai departe, la nivelul liceenilor, lucrurile capătă manifestări mult mai concrete. Un olimpic internaţional la informatică a lăsat zona IT pentru a studia la o facultate cu profil de business din Germania, întrucât avea potenţial în domeniul afacerilor – este unul dintre succesele reportate. Odată direcţionaţi prin testul de evaluare vocaţională, liceenii ştiu exact ce să aleagă, inclusiv ce ţară, dacă nu vor să studieze în continuare în România.

Perioada cea mai potrivită pentru efectuarea testului de evaluare vocaţională este de la 14 la 18 ani, atunci când adolescenţii îşi aleg domeniul în care să studieze şi să profeseze. „Nu e nicio tragedie dacă vin în clasa a 12-a sau în primul an de facultate”, adaugă Mihaela Feodorof. Cu alte cuvinte, chiar dacă studentul a optat pentru o anumită specializare, nu este târziu să-şi schimbe facultatea după parcurgerea primului an.

De cele mai multe ori, schimbarea macazului se poate face în mai puţin de 30 de minute. Tânărul trece printr-o evaluare, ce presupune completarea unui chestionar şi discuţii cu specialiştii care îi evidenţiază abilităţile. Testul JVIS – Jackson Vocational Interest Survey, avizat de Colegiul Psihologilor din România, le indică adolescenţilor ce domeniu de studiu sau profesional li se potriveşte. „Dacă testul sugerează direcţii în carieră foarte diferite de planurile prezente ale persoanei evaluate, ar trebui ca aceasta să reanalizeze atent împreună cu consilierul aceste planuri şi motivele care au determinat-o să le facă”, spune Mihaela Feodorof, aratând că oamenii sunt mult mai fericiţi şi satisfăcuţi atunci când sunt activi într-o zonă ocupaţională compatibilă cu interesele lor.

De altfel, prin această evaluare vocaţională, consilierii Yourway deschid o fereastră largă către mai multe posibilităţi. „În domeniul medical nu trebuie să devină neapărat medic, poate fi şi cercetător”, explică antreprenoarea, care atrage atenţia că părinţii greşesc adesea atunci când le impun copiilor un anumit traseu profesional: „Dacă un părinte îşi doreşte pentru copilul său o carieră de medic, s-ar putea ca aceasta să nu fie cea mai indicată şi el să devină un doctor banal, fără performanţă”.

Potrivit acesteia, părinţii care apelează la serviciile de evaluare vocaţională nu au neapărat venituri mari şi nici nu locuiesc exclusiv în Capitală. „Am avut clienţi care au venit de la Sibiu, Oradea, Cluj, Bacău, Braşov şi Piteşti.”

Următoarea staţie: Marea Britanie

În căutarea de noi clienţi, Mihaela Feodorof colaborează cu reprezentanţii mai multor licee private din ţară, dar şi cu diriginţi din unele licee de stat, unde, deşi există consilieri şcolari, aceştia nu fac altceva decât să predea, de exemplu, cursuri de educaţie civică, spre deosebire de colegii lor din alte ţări, unde atenţia pentru abilităţile vocaţionale stă în centrul preocupărilor şcolare.

O parte dintre copii vin la recomandarea unor clienţi mai vechi. Aşa a ajuns la „testare” un elev care studia în Anglia. Acest client a fost şi cel care i-a deschis perspectiva colaborării cu licee din ţară, dar şi din Marea Britanie. Regatul Unit reprezintă, de altfel, următoarea ţintă pentru arhitecta de cariere, care vede aici o piaţă cu potenţial. Eforturile sale de a ralia cerinţele angajatorilor cu cele ale viitorilor angajaţi merg până la oferirea de consultanţă companiilor, care îi devin clienţi şi pe partea de evaluare pentru copii. „Un client din zona de banking oferă în pachetele pentru angajaţi servicii de evaluare pentru copil”, explică fondatoarea Yourway.

Angajatul viitorului

„Dacă nu îţi cunoşti foarte bine salariaţii şi dacă nu te uiţi în piaţă să vezi profilul viitorului angajat, şansele de profit scad”, atrage atenţia Mihaela Feodorof. Aceasta este de părere că o companie va trebui să fie mult mai apropiată şi deschisă faţă de salariat: „Copiii pe care îi avem clienţi îşi doresc libertate de mişcare, iar angajatorii ar trebui să le ofere salariaţilor posibilitatea de a lucra de oriunde”. De asemenea, compania viitorului ar trebui, în viziunea lui Feodorof, să dea dovadă de flexibilitate.

Chiar dacă oferă o marjă de profit de peste 50%, ideea sa de business de evaluare vocaţională nu a fost replicată şi de alte firme din ţară, cel puţin nu la un nivel similar. Afacerea sa, de a oferi îndrumare într-o societate tot mai dezorientată, are toate şansele să crească, având în vedere nevoia reală pe care o adresează, dar şi succesul de care se bucură astfel de firme la nivel internațional. „Reperele sunt greşite. De ce ar mai face copiii studii superioare când la televizor sunt promovate tot felul de modele cu bani, dar fără educaţie?” conchide Feodorof.

NUME: Yourway
ANUL ÎNFIINŢĂRII: 2009
INVESTIŢIA INIŢIALĂ: 10.000 de euro
NUMĂR ANGAJAŢI: 3
CIFRA DE AFACERI: 30.000 de euro
MARJĂ DE PROFIT: peste 50%

Articol aparut in IncomeMagazine.